Blog 20 Juli 2013

    Op deze warme zaterdag is door één van onze medewerkers ook een warme en zware klus geklaard en daarmee tevens een eerste start met de restauratie van de USATC wagen gemaakt. De lange stilstand van de USATC wagen, van ongeveer 50 jaar, betekent ook dat een aantal zaken aan roestvorming onderhavig zijn geweest. Zo is er water tussen de spindels en de schroefgedeelte van de kloot (ja zo heet de kogel waarmee je de koppeling aandraait) gaan zitten met alle gevolgen van dien. Daarom zijn vandaag de koppelingen van de USATC wagen volledig uit elkaar gehaald om gereviseerd te worden. Door diverse delen heet te stoken en hydraulisch gereedschap te hanteren is het gelukt om ze volledig uit elkaar te halen. Daarbij bleek dat het water zijn verwoestende werk gedaan heeft en dus één van de spindels vervangen moet worden. Deze zal nieuw aangemaakt moeten worden omdat na meting de diameter en spoed (draadgang) anders is dan de huidige standaard. Gelukkig vormt draaiwerk voor ons geen probleem en zal er op korte termijn een nieuwe spindel worden gemaakt. De goede delen zijn allemaal in eigen huis gestraald en in de beschermende menie gezet. Een eerste leger groene verflaag volgt op korte termijn.

    Schroefkoppeling CHAW Wgm 200713-01 Schroefkoppeling CHAW Wgm 200713-21 menie

    Comments are closed.