Blog 26-7-2013

    Zonder goed gereedschap is een revisie van een spoorwagon of locomotief niet mogelijk. Wij prijzen ons gelukkig om bij tijd en wijle gebruik te mogen maken van faciliteiten bij grote, goed uitgeruste (spoor)bedrijven. Vandaag konden wij beschikken over een grote pers waarmee de veer die achter de trekhaak van de USATC wagon zit, uit elkaar geperst kon worden. De veer bevat een geweldig mooi mechanisme, namelijk een simpele opsluitring die je een kwartslag draait waarna je alles uit elkaar kunt halen. Dat dit draaien niet zo maar gaat mag blijken uit het (interne) verslag van één van onze mensen. De foto’s verbeelden daarbij het verslag.

    De veerpakketten van de trekhaak dienen ter controle en revisie te worden gedemonteerd maar dat was niet zo makkelijk want hoe krijg je die uit elkaar ? Het was wel duidelijk dat de bovenring moest worden gedraaid daarbij zaten een drietal opvulstukken in de weg die eerst verwijderd moesten worden. Direct rees de vraag hoe die te demonteren ? Het was slecht te zien hoe e.e.a. aan de binnenzijde in elkaar zat. Het eerste veerpakket onder de pers gezet en de veer een aantal malen ingedrukt en weer terug laten kom en zodat de roest wat loskwam. Bij het in- en uitdrukken gingen de drie opvulstukken steeds gelijkmatig op en neer. Met een luchtspuit de boel schoon geblazen en de veer opnieuw ingedrukt met de pers. Nu kwam er meer ruimte en was te zien hoe het geheel in elkaar zat.

    De opvulstukken moeten worden tegengehouden wanneer het geheel is ingedrukt. Door drie dikke strips op maat te zagen en deze precies passend tussen de vulstukken en het vaste gedeelte van de pers te plaatsen konden de opvulstukken geen kant meer op.  Door de pers nu weer terug te trekken kwam alleen de ronde schijf door de veerdruk weer omhoog. Nu was er wel ruimte om de opsluitschijf te draaien. Deze schijf werd onder lichte druk van de pers gezet zodat deze niet  los kon schieten. Met behulp van slaggereedschap de schijf gedraaid zodat deze vrij kwam. Alleen moesten de drie hulpstrips nu weer verwijderd worden. Door de gedraaide schijf weer verder in te drukken, waardoor de drie borgingen van de schijf boven op de drie vulstukken kwamen te liggen en deze tevens iets in te drukken kwamen de hulpstrips weer los. Door de pers vervolgens rustig omhoog te laten komen kwamen ook de veren met de schijf los en kon het verenpakket uit elkaar gehaald worden.

    Het bijzondere is dat er twee veren in zitten. Deze zijn contra gedraaid aan elkaar of te wel, een linkse en een rechts gedraaide veer. Dit wordt gedaan om stuiteren van de veer te voorkomen.

    Aldus het werkverslag van één van onze medewerkers.

    uitelkaarpersenveerVerenpakket trekhaak

     

    Comments are closed.