Een mooi nieuw spoors 2020
Wij willen iedereen die ons in het afgelopen jaar heeft gesteund en geholpen heeft enorm bedanken en niet in de minste plaats de M.B.S. en haar vrijwilligers. Gezamelijk hebben wij mooie dingen kunnen realiseren waarbij de oplevering van de Amerikaanse bevrijdingsgoederenwagen USATC 220410 het absolute hoogtepunt was. Wij hopen in het jaar 2020 met ons eigen bevrijdingsmaterieel en dat van andere organisaties in een speciaal evenement genaamd “SPOREN VAN DE VICTORIE” luister bij te zetten aan 75 Jaar Bevrijding van Nederland. Blijf ons daarom ook in het nieuwe jaar steunen zodat wij dan samen weer bijzondere dingen kunnen realiseren. Namens onze medewerkers en bestuur wensen wij iedereen een mooi en gezond 2020 toe.

Werkdag O&K motor
Afronding werkzaamheden aan O&K motor
Het montagewerk aan de O&K dieselmotor en schakelbak van M.B.S. loc 12 zijn gisteren zo goed als afgerond zoals in het bijgaande filmische werkdagverslag is te zien.
USATC opschriften
USATC opschriften op tekening gezet
Wij kregen de tekeningen voor de aanmaak van de schildersjablonen voor de USATC bevrijdingsgoederenwagen ter goedkeuring toegestuurd. Ze zien er echt perfect uit. En dit alles dankzij de huidige samenwerking met de M.B.S.. Daar kunnen wij alleen maar blij van worden natuurlijk. Onze dank is groot !
O&K werkdag
O&K werkdag
In navolging van de werkzaamheden van vorige week, een nieuw filmisch verslag over de O&K dieselmotor en schakelbak.
USATC logo
USATC logo in aanmaak
Op dit moment wordt er door twee partijen gewerkt aan de digitale tekeningen om sjablonen te kunnen laten maken voor de opschriften en logo’s voor onze USATC bevrijdingsgoederenwagen. Eén van de MBS medewerkers is bezig met de opschriften in het niet alledaagse leger lettertype Army 1896. En spoorweg- en bedrijfsfotograaf Henk Zwoferink, die o.a. prachtige fotowerk levert voor Rail Magazine, heeft aangeboden het USATC logo voor ons na te maken.
Nu was het logo in de jaren 40 in allerlei vormen verschenen en aangebracht op de wagens. Veelal in witte verf uitgevoerd maar gek genoeg ook vaak in het kleurenschema fel geel met signaalrood. Bijzonder in onze optiek want niks mocht opvallen in de oorlogsjaren. Mogelijk dat de bron ervan ligt in het feit dat de productie bij drie verschillende fabrieken plaatsvond en het niet zo nauw stak als er maar een logo opstond, eenvoudig of juist mooi uitgevoerd. Wij hebben nu gekozen voor het kleurenlogo met de dienende tekst, juist om deze verbazing over zoveel moeite voor een felgekleurd logo straks aan het publiek te kunnen vertellen.
Het logo toont overigens een ineen gevlochten scheepsrad en een gevleugeld wiel staand op een weg die tezamen staan voor de diverse transportvormen die vielen onder de disciplines van het Transportation Corps, zijnde het zee-, weg- en railvervoer.
MBS 12
Werkzaamheden aan bak en motor van de M.B.S. 12
Onder leiding van onze chef werkplaats werd op de afgelopen werkdag de O&K schakelbak en dieselmotor van M.B.S. loc 12 flink onder handen genomen. Zo werden o.a. de nieuwe lagers geplaatst en een passing op de motor uitgevoerd. Hoewel het filmversalg te kort doet aan de hoeveelheid werk die verricht is, geeft het wel een mooi beeld wat er bij een revisie komt kijken van dergelijke onderdelen.
Opschriften aangebracht
Opschriften aangebracht op “schuur”
Uit onderzoek bleek dat onze tweede USATC goederenwagen of beter gezegd de gesloten NS goederenwagen CHAw 22560 bij de indienststelling bij de N.S. toch geen remwerk bezat. Wat betekent dat het type van de wagen CHA moet zijn dus zonder de “w” van het in bezit zijn van een Westinghouse remwerk. Dankzij de moeite en inzet van één van de MBS-medewerkers is “de schuur” nu van de juiste opschriften voorzien. De wagen oogt hiermee direct een stuk completer. Met dank aan de MBS.
Verhuisdag
Verhuisdag
Stap voor stap verloopt onze integratie bij de M.B.S.. Op de meest recente werkdag werd een deel van onze voorraad aan gereedschappen, oliën en reserve onderdelen voor de N.S.162 vanuit diverse opslaglocaties naar Haaksbergen overgebracht. Tevens was er gelegenheid om ons d.m.v. een presentatie te kennen in de M.B.S. organisatie en zaken die voor ons van belang zijn als het om het rijden met de N.S.162 op de M.B.S.lijn gaat. Omdat er nog wat tijd over was die middag werden ook de laatst gaten van de NS CHA gedicht en het schilderwerk afgemaakt. Hoewel net op dat moment er een bui met natte sneeuw boven ons hoofd verscheen. Toen de werkzaamheden klaar waren was de bui ook gestopt. 😉
Thermoshield aangebracht
Thermoshield verf tbv USATC wagendak
Van de fa.Thermoshield-Benelux uit Haarlem mochten wij eerder 10 liter Thermoshield verf op kleur in ontvangst nemen. Op deze werkdag konden wij de eerste laag op het multiplex dak aanbrengen. Er dient tenminste nog 1 extra laag aangebracht te worden voor een goede werking. Deze verf is speciaal bedoeld en werkzaam op o.a. houten oppervlakken die door koude of warmte, krimpen of uitzetten, zoals het dak van onze goederenwagen. De verf is dus zeer flexibel en “beweegt” dus mee zonder te scheuren. Wij zijn de fa. Thermoshield-Benelux zeer erkentelijk voor hun sponsoring van dit mooie product. De verf is elke gewenste kleur bij hen verkrijgbaar. Van harte aanbevolen voor al uw kwetsbare zaken.
Naast het schilderen van het dak werd ook de binnenzijde van de wagen nog eens geheel voorzien van een definitieve verflaag zodat deze mooi egaal oogt. Daarnaast werden de borgen van de kikkerplaten (plaatjes waarmee de vloerdelen vastzitten) gebogen zodat de moeren er niet af kunnen lopen en ze vervolgens nog in de ijzermenie gezet. Al met al een zeer productieve dag.
Verfwerk
Verfwerk vordert goed
Vanwege het gebruik van dunne (10 en 12 mm) multiplex platen is een goede bescherming van het hout noodzakelijk. Met name het dak is erg kwetsbaar en gevoelig voor water en warmte. Daarom zijn op deze werkdag de dakspanten aan de buitenzijde en bij de overgang naar de dakplaat van een elastische zwarte rubberverf voorzien die scheuring en inwatering bij de spanten moet voorkomen. De verf is nogal kostbaar (€ 90,- per blik) en dient dik aangebracht te worden zodat 1 ltr verf maar 1m2 dekt. Eerder zijn de platen zelf al met een Hybrikit bij de plaatsing tegen de metalen spanten afgedicht, waarbij een twintigtal tubes gebruikt werden. Al deze materialen zijn gesponsord door de firma’s BMN-Medemblik en GROOT-ENORM uit Opmeer die wij hartelijk danken voor deze royale giften. Van de eindstukken op het dak werden de moeren rondgeslepen zodat ze op klinknagels zijn gaan lijken. Het voordeel is dat de hoekstukken hierdoor voor onderhoud aan de deuren verwijderd kunnen worden zonder al te veel moeite. De nog niet behandelde bout-en moerkoppen werden op deze werkdag verder van een roestwerende laag voorzien. Eerder behandelde exemplaren kregen uiteindelijk een laag Hillhorst Green, de legerkleur uit die periode.