Haastige spoed is zelden goed
Dit gezegde lijkt een beetje op ons van toepassing te zijn want helaas vertoont de final-drive van de NS 162 opnieuw kuren. Voor ons vertrek uit Hoorn is onder grote tijdsdruk en in een zeer hoog tempo de final-drive in elkaar gezet. Die snelheid heeft mogelijk veroorzaakt dat we een mogelijk iets over het hoofd hebben gezien want bij een recente MBS rit hoorden we opeens een piepend geluid onder de cabinevloer vandaan komen. Niet goed natuurlijk. Na direct gestopt te zijn, is er voorzichtig teruggereden naar de werkplaats. Daar bleek dat de schuifas, waarmee je instelt of je voor of achteruit gaat, heet gelopen was en dus niet meer kon bewegen. Dit duidt, na een analyse door onze techneuten, op een niet correcte afstelling van de desbetreffende as. In feite een klein iets maar met grote gevolgen. Want het afstellen gebeurd tijdens de montage van de as aan de binnenzijde van de kop van final-drive. (Op de laatste foto is de as diepliggend zichtbaar) Om erbij te kunnen dient de hele final-drive weer onder de locomotief vandaan te komen. Het lichten van alleen de kop is helaas niet mogelijk. Een verzuchting binnen onze ploeg. De werkhandschoen maar weer opgevat en dankzij de medewerking van de MBS maar zeker ook de sponsoring van de firma Wagenborg is vandaag de final-drive weer uitgenomen en het bovendeel afgenomen en meegenomen naar onze eigen werkplaats. In de komende week gaan we daar proberen het probleem op te lossen waarna de unit weer ingebouwd kan gaan worden. Bijkomend voordeel van de montage nu was dat wij nu konden zien of al het overige herstelwerk (tandwielen en lagers) nog in orde waren hetgeen gelukkig het geval was. Ook de volledig gereviseerd oliepomp bleek zijn werking te goed te doen.
Wordt vervolgd….