Blog 8-7-2017

    REMLEIDINGEN

    Toewijding, gedrevenheid en liefde voor het vak. Zo kunnen wij Siem van de gelijknaming smederij uit Heerhugowaard het beste bestempelen. Niks is te gek, zelfs niet als wij dan de brutale vraag stellen of hij misschien bereid is om op zijn vrije zaterdag ons nog te komen helpen bij het maken van alle benodigde remleidingen voor de USATC 20 tons goederenwagen. “Tuurlijk mannen” was het antwoord direct. En dat terwijl hij en zijn maat al veel voor ons doen, zoals recent weer de aanmaak van leidingbeugels. Het kunnen beschikken over het juiste gereedschap is natuurlijk een pré. Een hydraulische pers om een 2 inch leiding te buigen. Wij hebben hem even niet liggen. Siem wel. Net als een elektrische draadtapper. Geweldig. En ondanks dat hij eerder weg had gemoeten, werd er toch nog even doorgegaan om de klus af te maken. Top ! De vacuumremleiding (ivm het verblijf in Engeland in 1944 /45) en de luchtremleiding zijn hiermee in 1 dag pas gemaakt en voorbereid voor definitieve montage. Net als in de jaren 40, toen de goederenwagen geproduceerd werd in Amerika, wordt er ook nu dus samengewerkt door mensen en bedrijven. Het Educatief WO2 Centrum faciliteert op een geweldige manier. Op den Velde staal leverde “om niet” al het benodigde materiaal en één van de vrijwilligers van de stichting S.Z.B. uit Zeeland was bereid om 100 bouten af te draaien zodat ze op echte klinknagels zijn gaan lijken. Van de fa. Mazcom uit Medemblik konden we de magneetboor weer lenen waarmee onze vrijwiliigers de gaten konden ruimen en de imitaieinagels konden plaatsen. Er is voor een bout met een hogere treksterkte gekozen (10.9) omdat het hier het frame betreft. Alle beplating werd tevens geplaatst door eerst ook een moderne afdichtende kit c.q. lijm toe te passen. Dat voorkomt inwerking van vocht tussen de beplating in de toekomst. Ook de gereviseerde hoofdremcilinder werd nu herplaatst en het bijbehorend trekwerk uitgezocht en gepast. Al met al een zeer vruchtbare werkdag. “We can do it” is een oude WO2 leus die nog altijd op gaat wat ons betreft.

    Comments are closed.